Uznaj siebie, by inni uznali ciebie. Na marginesie „O literaturze polskiej w wieku dziewiętnastym” Maurycego Mochnackiego

K. Wyszkowski, Uznaj siebie, by inni uznali ciebie. Na marginesie „O literaturze polskiej w wieku dziewiętnastym” Maurycego Mochnackiego, Teologia Polityczna co Tydzień, Nr 455, 2024



Redakcja zdecydowała się na zilustrowanie tekstu obrazem przedstawiającym scenę z komedii Shakespeare'a, "Wieczoru trzech króli". Możliwe, że - wobec nieprzewidywalności zachowań zbiorowych i nieskuteczności działań jednostkowych - każda nasza aktywność jest ostatecznie komiczna. Wszystkie nasze zamiary zostają przez rzeczywistość wykrzywione w jakiś dziwaczny sposób. Ładnie łączy się to w niemieckim przymiotniku "komisch" oznaczającym zarazem coś śmiesznego i dziwnego. Nie dość, że zniekształcenie jest pewne, niepewny jest kształt tego zniekształcenia. Niemniej, komedia też ma swoją godność, a mianowicie dobry humor. I jego właśnie, za Faustynem Więckowskim (Chowanna 1970, 1, s. 107), wszystkim życzę!

"Czy patriotyzm jest wyborem czy koniecznością? Jest wyborem. Czy istnieje jakiś racjonalny dowód przeciw kosmopolityzmowi? Nie istnieje. Niemniej wybór patriotyzmu jest wyborem godnościowym. W świecie, w którym wszyscy, by użyć wyrażenia Honnetha, walczą o uznanie, kosmopolityzm jest aktem rezygnacji z udziału w tej walce, próbą odwołania się do ludzkości, która jednak nie istnieje w sensie dla uznania się w swoim jestestwie konstytutywnym. Ludzkość nie ma swojej literatury narodowej, ani swojej woli stania się narodem. Jest tylko abstrakcją od narodowości, pozostałością po usunięciu wszystkich narodowych idiomów. Być może ponadnarodowe zjednoczenie ludzkości stanowi naszą przyszłość, ale jej kontury są jeszcze tak mgliste, że wybór kosmopolityczny, choć racjonalnie dozwolony, wygląda na rezygnację z zawodów w przedbiegach."

Łącze

https://teologiapolityczna.pl/konrad-wyszkowski-uznaj-siebie-by-inni-uznali-ciebie-na-marginesie-o-literaturze-polskiej-w-wieku-dziewietnastym-maurycego-mochnackiego

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

„Polska jest jak obwarzanek”. Polskość jako nienormatywność

Czym jest XXI wiek w dziedzinie filozofii i jak zostanie zapamiętany?

W stronę nowej racjonalności. Hegel, Trentowski i poszukiwania zaginionej prawdy