„Drogi filozoficznego samostanowienia”. Spotkanie wokół nowej książki Tomasza Herbicha

Dyskusja pt. „Drogi filozoficznego samostanowienia”. Spotkanie wokół nowej książki Tomasza Herbicha, 11 grudnia 2023 r.


"Oprócz tego, że sama koncepcja samowładztwa rozumu jest płodna, płodna jest też Libeltowska koncepcja samowładztwa jakiejś, powiedzmy, władzy poznawczej. Już abstrahując od rekonstrukcji znaczenia samego terminu „władza poznawcza”, bo on jest dyskusyjny we współczesnej myśli filozoficznej, ale przyjmując go za dobrą monetę, chciałbym zwrócić uwagę i pytanie zadać zarazem, czy to pojęcie samowładztwa, jakiejś władzy poznawczej, jakiejś formy poznania, jakiegoś sposobu poznania, nie może nam trochę wyjaśnić tego problemu zawieszenia Polski pomiędzy Wschodem a Zachodem, bo mam wrażenie, że to jest problem, który się przewijał w naszej dyskusji, a także w szczególności pomiędzy myślą niemiecką a rosyjską, ale może też angielską, czy anglosaską, a rosyjską, a mianowicie problemu tego: czy tak, jak możemy zarzucić Niemcom samowładztwo rozumu, czy nie moglibyśmy Rosjanom, to jest pytanie z mojej strony, zarzucić samowładztwa uczucia, jakbym roboczo to nazwał, albo samowładztwa emocji, jakiegoś irracjonalnego, nadmiernego polegania na jakiejś własnej tradycji, własnym sposobie postrzegania rzeczywistości, nie liczącego się, być może, z jakąś kontrolą intersubiektywną? ... Czy nie motywuje tego modelu rządzenia, który przynajmniej stereotypowo jest wiązany z Rosją, czy z tym rejonem świata, jakim jest właśnie model rządzenia nieograniczony żadnymi prawami, żadnym regułami itd.? Jak, powiedzmy, pewnym wynaturzeniem modelu niemieckiego jest formalizm, biurokratyzacja, proceduralizm itd., tak czy pewnym wynaturzeniem tego modelu rosyjskiego nie jest właśnie arbitralność, tyraństwo, nieliczenie się z żadnymi procedurami, rytuałami itd.? ... Jeżeli odpowiedź na to pytanie jest pozytywna, jeżeli by tak było, to należałoby uznać, że umotywowana jest pewna ostrożność niektórych filozofów polskich tego okresu wobec myśli Adama Mickiewicza."


"„Drogi filozoficznego samostanowienia. Wokół książki «Samowładztwo rozumu i czyn. Krytyka filozofii niemieckiej w światopoglądach filozoficznych Adama Mickiewicza i Władimira Erna» Tomasza Herbicha” W poniedziałek, 11 grudnia o godz. 18.00 zapraszamy Państwa do redakcji Teologii Politycznej na dyskusję: „Drogi filozoficznego samostanowienia. Wokół książki «Samowładztwo rozumu i czyn. Krytyka filozofii niemieckiej w światopoglądach filozoficznych Adama Mickiewicza i Władimira Erna» Tomasza Herbicha”. „Samowładztwo rozumu i czyn. Krytyka filozofii niemieckiej w światopoglądach filozoficznych Adama Mickiewicza i Władimira Erna” to wydana w 2023 roku nakładem Fundacji Augusta Hrabiego Cieszkowskiego książka dr. Tomasza Herbicha – wykładowcy Uniwersytetu Warszawskiego, od lat związanego ze środowiskiem Teologii Politycznej. Przedłożona do dyskusji rozprawa stanowi studium z dziejów idei czynu w filozofii polskiej i rosyjskiej na podstawie światopoglądów filozoficznych Adama Mickiewicza – wyrażonych w prelekcjach paryskich – oraz Władimira Erna. Filozofie czynu polskiego poety i rosyjskiego filozofa, które kształtowały się w okresie dynamicznego rozwoju myśli filozoficznej w Polsce i w Rosji, a które Autor rozprawy przeciwstawił samowładztwu rozumu, stanowią również podstawę do analizy roli, jaką filozofia czynu odegrała w procesie usamodzielniania się filozofii polskiej i rosyjskiej. Z tego powodu jedno z głównych pytań, jakie będziemy rozważali, dotyczy tego, na czym polega proces uzyskiwania samodzielności w dziedzinie filozofii, czy szerzej – kultury umysłowej. W dyskusji udział wezmą: ➤ Tomasz Herbich (Uniwersytet Warszawski); ➤ Agnieszka Nogal (Uniwersytet Warszawski); ➤ Konrad Wyszkowski (Uniwersytet Warszawski)".


Spotkanie prowadziła Weronika Maciejewska.

Łącza

https://www.youtube.com/watch?v=bFfBy9HRwzc

https://teologiapolityczna.pl/drogi-filozoficznego-samostanowienia-spotkanie-wokol-nowej-ksiazki-tomasza-herbicha-relacja

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

W stronę nowej racjonalności. Hegel, Trentowski i poszukiwania zaginionej prawdy